BACALAH KAMU ...........................ALHAMDULILLAH

Friday, May 6, 2011

AIR TERJUN


“Dan Kami turunkan air dari langit menurut suatu ukuran, lalu Kami jadikan air itu menetap di bumi, dan sesungguhnya Kami benar-benar berkuasa menghilangkannya. Lalu dengan air itu, Kami tumbuhkan untuk kamu kebun-kebun kurma dan anggur, di dalam kebun-kebun itu kamu perolehi buah-buahan yang banyak dan sebahagian dari buah-buahan itu kamu makan.” 

Surah al-Mu’minun (18-19).
 

 Air terjun Victoria 


Air terjun Victoria merupakan salah satu air terjun paling mengagumkan di dunia. Air terjun ini terletak di Sungai Zambezi, yang pada ketika ini membentuk sempadan antara Zambia dan Zimbabwe. Air terjun ini memiliki kelebaran kira-kira 1 batu (1.6 km), dengan ketinggian 128 m (420 kaki). David Livingstone, penjelajah Scotland, mengunjungi tasik ini pada 1855 dan menamakannya atas nama Ratu Victoria, sedangkan nama tempatannya adalah Mosi-oa-Tunya, "asap menggelegak." Air terjun ini merupakan sebahagian dari dua taman negara, Mosi-oa-Tunya National Park di Zambia dan Victoria Falls National Park di Zimbabwe, dan juga Tapak Warisan Dunia UNESCO.

 Dok payoh tengok hok jauh...ni di khabarkan air terjun tertinggi di Asia Tenggara...air terjun cemerong di Dungun...bangga gok skit...air terjun yang keluar dari perut bumi Gunung Cemerong... 
Saya pun tak pasti, tapi selama ini saya percaya air terjun tertinggi di malaysia ialah air terjun gunung stong di dabong jeli. saya memang suka tempat tu.. 
Terkenal sebagai puncak air terjun tertinggi di Asia Tenggara, Air terjun Jelawang di Gunung Stong pasti memukau sesiapa saja. Dengan ketinggian 303 meter, air terjun Jelawang setinggi tujuh tingkat di persisir banjaran Titiwangsa itu boleh dilihat dari jauh sehingga tidak berkelip mata memandang. 




No comments:

Post a Comment