BACALAH KAMU ...........................ALHAMDULILLAH

Saturday, April 9, 2011

Suami Yang Dayus


Semakinmemuncaknyakemajuandunia, semakinmeningkatlahjumlahmanusia yang terlibatdalamkancahkemaksiatan. Rata-rata manusiahariiniberlumba-lumbamengejarkemewahanmaterialistik, pangkatdannama. Bagimerekaitulahtiketkebahagiaandankepuasanhidup. 


Tidakpeliklahbilasiisterisama-samabergandingbahudengansuami di luarrumah.Secaraautomitikmelibatkandiridenganduniasosial yang terpaksalincahkesanakemari 


Ada setengahsuami yang banggabilaisterinyaaktifberkecimpung di dalamberbagaipertubuhanluar, alasannyauntukmenambahkanamaljariah. Apa yang sedih, perlaksanaannyaberlawanandengansyariatdanbercampuradukpergaulanantaralelakidanperempuan yang bukanmuhram. Kadang-kadang, untukmenenangkanfikirandanmenyihatkanbadan, merekasanggupmeluangkanmasasuamiisteridenganaktiviti yang diluardaribatassyariatseperti.Bertukar-tukarpasanganmerupakansuatuperkara yang lumrahbagimereka. 


IsterisiAdengansuamisi B, suamisi B denganisterisi A dalamsatuaktiviti yang bertentangansyariat. Hinanyamerekainikeranalangsungtidakadaperasaancemburu, lebihmenyedihkanlagibilaauratterdedahsesamasendiri.Ada jugasuami yang banggabilaisterinyadapatberkenalanatauberdampingrapatdengan orang-orang ternama.Sayangseribu kali sayang.Dayuslahseorangsuami yang bersifatbegini.Ada jugasuami yang banggaberada di rumah "memakanhasilisteri".Suami relax di rumahbagai raja, siisteribergelanggangmencarirezkimemberimakansuami yang dayus. Makatidakhairanlahsuamidayus yang sebegini, takutdanakurkepadakehendakdanmarahisteri. 


Kemanakahdicampakkansifat "gentleman" yang Allah kurniakanitu?Isteribukannyabarangdagangan yang bolehdiperagakankesanasini. Sekiranyapasangansuamiisteriituhadir di dalamsesuatumajliskemudiandibiarkanisterinyabergaulbebasdenganlelakilain, tunggulah! Ancamandanbalasandari Allah swtamatpedihsekali.Adalahmerekaitu di dalamlaknat Allah Taala, Rasuldanmalaikat-Nyasehinggadiakembalikerumah.SebuahperingatandariRasulullah saw bemaksud: "Barangsiapamemenuhiakanmatanyadenganmemandang yang haram nescayamemenuhi Allah Taalaakanmatanyaitudaripadabaraapineraka." Sebenarnyaseorangisteriitutidakadamasahendakberhiburhatimencariketenangantanpajaminanberlandaskan Al Quran dansunnah. 


Lainlah, isteripergikemajliskuliah-kuliahfardhuain, majlistahlilatauhal-halbersangkutandenganrumahtangga di manabolehmenambahkankeimanandankecintaankitaterhadap Allah swt, Rasuldankeluarga.Berazammendidikanak-anaksupayamenjadisolehdansolehah.Rasulullahberbanggadenganumatwanitanya yang taatkepadasuamimereka. 


Allah swtsukakepadatigaperkaraiaitu: 


1. Mata yang menangiskerana Allah. 


2. Orang yang berjagamalamkeranaberjihadkepada Allah. 


3. Isteri-isteri yang solehah. 


Rasulullahbersabda di dalamhadis yang bermaksud: "Telahmemintaampunbagisegalaperempuan yang mengikutperintahsuaminyaolehsegalaburung yang terbang di udaradanikan di air dansegalamalaikat yang di langitdanmataharidanbulanselamaperempuanitu di dalamkeredhaansuami. 


" Dapatlahkitafahamibahawasekelianmakhluk di duniainisentiasabertasbihdanberdoasupayaisteri-isteri yang mentaatisuamiitumenjadiwanita yang solehahbakalpenghunisyurga-syurga. 


Imam Ghazali r.t adaberkata: "Apabilakeluarsegalaperempuanmakasayugiadiamemejamkanmatanyadarimelihatakansekelianlelakiajnabi." Maksudmemejamkanmata di siniialahmenundukkanpandangandarimelihatlelaki yang bukanmuhram.Bukannyameliarkanmatamemandangkesanasinibiarpuntelahmemakai purdah. Tanpadisedarikitatelahmengenalimereka, serbasedikitapa yang tidakkenapadamerekajugadiketahuicontohnya, "Mulutsifulaninilebarlah, badansifulannigemuklah, hidungnyapesetlahdanmacam-macamlagi," tanp a disedarikitatelahmengumpatmereka. Bagisuamihendaklahpastikansupayaanakisterinyaterhindardariperangai di atas. 


Zinamatabolehmembawakepadazinahati.Berdosabesarlahjikasuamimembiarkanahlikeluarganyabersikapdemikian. Allah swtakanmengharamkanmerekadarimenciumbausyurga. Telahdiceritakanolehperawihadis, Imam Ahmad danNasaidan hakim daripadaIbnu Umar, "Ada tiga orang yang telah Allah swtharamkandarimemasukisyurgaiaitu: 1. Orang yang mengekaliminum arak. Ada diceritakan, bagiumat Islam jikaiameminumwalauseteguksekalipun arak tersebut, makaakanpecahberkecailahkalimahtauhid yang tertulis di dahinya. 


Zahirnyamemanglahkitatidaknampak, tapiitulahkeistimewaan yang Allah berikankepadaumat Islam.Sebuahkalimahtauhid yang meng-Esakan-Nya.Sebuahtempat yang mulia, tempatkitasujudsyukurkehadratIlahi demi membuktikanbahawakitainiinsan yang serbalemahdandhaif. 2. Orang yang menderhakaiibubapa Ada diceritakanjuga, padamalamLailatulQadarterdapatempatperkara yang bolehmenyebabkanterhijabnyadoaseseorang di malamtersebutbilaadapadanya: A- Orang yang derhakadenganibubapanya. B- Orang yang meminum arak C- Dua orang yang tidakbertegursapaantarasatusama lain selama 3 hari. D- Orang yang memutuskansilaturahim Cuba kitakajidantelitikeempat-empatperkara di atas, jikaadasalahsatu yang berkaitdengandirikitamakaberusahalahuntukterusmemperbaikidiri. Mungkintigaperkaraitudapatkitaatasitapibagaimana pula pertautanhatidenganibubapakitaselamaini?Tidakadagunanyakitabertungkuslumusmengerjakanamalibadah yang lain yang dirasakansewajarnyamendapatbalasandari Allah swt, sedangkanhatiibubapakitadilukai. 


Kita biarkanhidupmerekamelatatidakberhaluanataukitamenjadituankepadamereka. Terhijabnyasegaladoadanamalkebajikankitaselagikitamenderhakaimereka. Tidakhairanlahkitamenjadiseorang yang kerashati, angkuhdan ego denganapa yang kitaperolehi. Janganbanggadapatmenawanhati-hatimanusia lain denganapa yang kitalakukanatauapa yang kitaperkatakantapikitaperbudak-budakkanemak ayah kita. Selagiperintahnyatidakbercanggahdengansyariat, kitakenalahtaatdanberlemah-lembutsertaberhikmahdalammengatursesuatutindakanjikaada yang tidakkenapadahatimereka.Yakinlahbilakitaberakhlakdenganmerekasegalaapa yang kitalaksanakansemuanyamendapatrahmatdanbantuan Allah. Anak yang solehituialah yang sentiasamendoakankesejahteraan ayah bon danya. 3. Suami yang dayus. Membiarkanahlikeluarganyamelakukanzina. 


Setengahulamamenyifatkanmaknadayusitu, "Suami yang membiarkanisterinyadenganlelaki lain."Setengahnya pula menyifatkanbegini: "orang yang membelijariah (hamba) yang pandaimenyanyiuntukmenghiburkan orang lain."Makatersuratlahdi depanpintusyurga yang bermaksud: "Engkauhaisyurgaharamlahatassegalalelaki yang dayus." Tersebut di dalamsebuahhadisRasulullah saw yang membawamaksud: "Barangsiapaberbuatzinadenganperempuan yang adasuaminyanescayaadalahdosanya di ataslelakidanperempuan di dalamkuburitusangatazab." Makaapabiladatangnyaharikiamatnescayamenghukum Allah swtakansisuamiterlebihdahuludalamsegalahalkebajikanberbandinglelaki yang kemudianitu. 


Bermulahukum yang demikianituapabilazinaisterinyaitudengantidaktahunya.Makajikamengetahuinyadandiaberdiamdirinescaya Allah swtmengharamkannyadengantersurat di ataspintusyurga, yang bermaksud: "Engkau haram yaknimasukatassegala orang yang mengatahuiakankejahatanzinapadaahlinyadandiadiamsertatiada rasa cemburu." 


Akhir kata, wahaiparasuami, jagailahahlikeluargamusupayasejahteraselalu di dalamimandandidikan Islam yang sejatisebab orang yang pertamaakandipersoalkan di akhiratkelakialahsuami yang menjaditeraju di dalamrumahtangga. Wahaiisteri-isteri yang budiman, bantulahperjuangansuamimu di dalammenegakkanamalmakrufnahimungkar.

No comments:

Post a Comment