BACALAH KAMU ...........................ALHAMDULILLAH

Saturday, April 9, 2011

BILA MATI DIN TUNTUNG


DIN TUNTUNG KAWAN AKU......CUKUP tegar NGAN PARTI MNO .....amat pobia ngan pas atau apa ja yg bersangkut ngan pas!.....adil ngan dap tak leh dengar langsung......siap siaga hentak meja terajang kerusi apa saja klu betengkar politik kedai kopi.

aku bediri hujung katil....Din tuntung tidur telentang panjang....lurus!
atas pala dia ada kepiah lebai....emmmm dulu masa idup dia boh kopiah itam je!.............Din tuntung cukop pobia ngan kopiah putih...."cam org pas"dia kata!

kami usung din tuntung.....lentang dlm palong warna hijau (dulu din tuntung cukup pobia ngan kaler ijau)........"cam org pas" katanya.......Lebai Man ngan Omar bubur kacang jirus ayak kat batang tubuh din tuntung......depa gosok pelan....jirus ayak daun bidara....bengkok2 sendi2 tangan .....usap2....pelan (tok guru cakap mayat tak leh kasar2......pasai masa nyawa tercabut dah cukup sakit)...........Lebai Man dan Omar bubur kacang org pas ori.......depa gosok mayat din tuntung pelan2.......depa tak nak din tuntung "sakit"......walau masa idup din tuntung selalu buat depa sakit.....din tuntung jerkah lebai man dan omar bubur kacang yg bawa calon pas ceramah dalam kampung.

Tok Iman Lebai Mat bungkus tubuh din tuntung......selapis demi selapis....tabur wangi2 kat lapis kein putih......bila cukup lapis....tok imam lebai mat cerut kat ujung kaki....kat lutut....kat pinggang din tuntung......tok imam cerut penuh tertib...tok imam tak cerut untuk lepas geram......walau masa idup din tuntung pernah lepas geram....warning tok imam lebai mat ..........pasai benarkan calon pas jadi imam solat jumaat!

kami letak keranda din tuntung depan mimbar..........tok imam lebai mat jadi leader....kami buat saf belakang tok imam....tok imam lebai mat takbir....kami angkat takbir......kami solat mayat din tuntung telentang dlm keranda sempit.........kami doakan................... din tuntung .....diampunkan......dirahmatkan......ditempatkan ditempat baik di "DUNIA SANA!".....kami tak mintak din tungtung tersiksa disana......terbakar disana....rentung disana......walau masa idup din tuntung......selalu warning kami.......sekat lori tar yg nak tuang tar kat lorong nak pi surau kami................. surau kami kaler putih bumbung hijau.

kami usung keranda din tuntung......kami boh dalam lubang kubo....aku terjun dalam lubang kubo....sambut keranda din tuntung.....aku buka tutup keranda...aku iring mayat din tuntung hadap khiblat....aku boh ketoi tanah bulat kat mana2 yg patut....supaya mayat din tuntung tak hadap arah lein........aku tak sabotaj mayat din tuntung.....aku tak kianat mayat dia.......aku tak henyak2 mayat dia....aku buat sumenya pelan2.....aku hormat mayat dia......walau masa hidup....dia biasa jerkah aku pasai aku ajak anak dia pi dengak ceramah mat sabu...dia kata..."sekali lagi hang bawak anak aku pi ceramah......aku balon hang ngan tongkoi kayu....mampuih!.....ni din tuntung!....hang tau dak!.....hang try tengok!....klu aku tak balon hang.....JANGAN PANGGE AKU DIN TUNTUNG!..........i warn yu.....u know"

(aku kecut cam tikuih.....ketar pala lutut....nasib beik tak kencing dalam seluak.........din tuntung besar panjang........aku plak...hehehe)

kami kambuih keranda din tuntung......kami kaut tanah ngan cangkol....pelan2......penat peloh bersembur......kami tak sungut......anak bini din tuntung tengok dari jauh je......tak masuk dekat lubang kubo...pasai lumpur kotor kasut depa kot....maklum le depa dok putrajaya.....selesai timbus tanah....kami pijak.....kami pijak....pijak kejap2 atas kubo din tuntung......kami pijak ngan penuh rasa hormat....kami pijak bukan dengan rasa benci meluat......walau masa idup din tuntung pernah pijak bendera ijau kami yg jatuh kat laman rumah dia dengan penuh benci meluat!

kami bentang tikar plastik....tok imam lebai mat.....ustaz aziz.....haji awang siak (depa ni sumenya org tegar bulan.......ada yg biasa kena jerkah ngan din tuntung........ustaz aziz hampir2 nak kena penumbuk din tuntung pasai ustaz aziz pertahankan nuar yg din tuntung benci macam nak ludah!)

depa tiga cara bergilir2 baca peringat kat din tun tung....aku dengar sikit2 pasai dok basuh selut kat seluar.......antara yg aku dengar!

"ketahwilah wahai sedara aku din........sesungguhnya kamu telah mati......dan next..........
aku jugak dengar...ustaz aziz berkata." bila ditanya siapa sedara mu?....maka jawablah dengan tenang....sesungguhnya seluruh muslimin dan muslimat tu adalah sedara ku.......next!

selesai tu sume....kami duduk bertinggung bawah pokok keboja......aminkan kan doa yg tok imam lebai mat baca.......kami aminkan doa yg merayu tuhan ampun kan din tuntung.......yang minta tuhan jauh kan din tuntung dari siksa panas api neraka.

CONFIRM!....aku tak dengar sama sekali ada suara yg minta supaya roh din tuntung kena siksa....kena bakar rentung dlm api membara disana......CONFIRM!


selesai sume aku kata kat anak din tuntung yg tak dak peluh dan tak rterpalit lumpur .....kasut berkilat jenama mahal......yg dok sedut rokok amerika kat perdu kemboja!

"encik.......nah amiklah dahan kemboja ni....pacaklah kat kubor Allayarham ayah encik!.......kata tok guru...daun2 hijau tu berzikir!"

aku ambik cangkol.......boh atas motor......speed .......singgah rumah tok kiah janda umor 79 tahun.....tak dak anak.....rumah buruk.....undi umno.......aku kata..."nah tok!.....ni duwit upah korek kubo din tuntung....saya sedekah kat tok!"

aku tak balik rumah......terus ke surau....nak tulong buat pentas....malam ni ceramah mat kasim.....ahli parlimen keadilan.....mai cite kisah video......dan tentu karim anak din tuntung akan dok ngan aku.......DENGAK CERAMAH!

No comments:

Post a Comment